Nittedal kommune og NRVA skal snart i gang med arbeider i nedre del av Heggeveien. Vi inviterer derfor til beboermøte for å informere om prosjektet onsdag 15. mai kl. 17–18 på Li skole.
I etterkant av skredet på Li, er det gjort et grundig arbeid for å stabilisere grunnen. I tillegg er det gjort flere undersøkelser og vurderinger.
I september 2019 gikk det et kvikkleireskred i Heggeveien på Li. Ingen personer ble skadet, men flere innbyggere i området måtte evakueres, og flere mistet vann og strøm i en kort periode.
Fire år senere, i fjor høst, kunne Nittedal kommune markere avslutningen på gjenoppbyggingen. Da var det gjort et grundig arbeid for å stabilisere grunnen (se faktaboks), og elveløpet er gjenopprettet.
I forkant av at arbeidet med den nye vann- og avløpstraseen starter opp på Li, har Norconsult foretatt nye geotekniske vurderinger av området.
–Vi vurderer det som trygt å igangsette gravearbeidet, sier Håvard Rodahl Kvale, geotekniker i Norconsult.
At traseen på Li nå blir flyttet opp og følger Heggeveien, gjør at man slipper graving i bunnen av skråningen, og unngår å forverre stabiliteten. Det er også stilt krav til lagring av masser underveis for ikke å forringe stabiliteten, forteller geoteknikeren.
Norges Geotekniske Institutt (NGI) gjorde grunnundersøkelser på Li i etterkant av skredet, som Norconsult nå har bygget videre på. Langs hele traseen er det gjort supplerende grunnundersøkelser der det har manglet nødvendig data.
– Grunnundersøkelsene foregår ved at man borer et hull i bakken og måler motstanden. I tillegg tar vi prøver av massene, som sendes til laboratorium for videre analyser, sier Kvale og utdyper:
– Bormotstanden, sammen med resultatene fra laboratoriumsundersøkelsene, gir informasjon om hvilke løsmasser man har, og om det er kvikkleire. Dette har gitt grunnlaget for videre prosjektering og hvilke løsninger som kreves.
Miljørådgiver i Norconsult, Birte Riddervold Teigen, poengterer at det også er gjort nøye vurderinger for å sørge for at traseen i minst mulig grad kommer i konflikt med miljø- og naturverdier.
– Vi har blant annet gjort flere tiltak for å ikke skade fugl og naturverdier. Det er for eksempel satt restriksjoner når det gjelder hogst i kantvegetasjon, sier Riddervold Teigen.
Også nærmiljøet langs hele traseen, som skoler og barnehager, er kartlagt for å ta hensyn til dette på en best mulig måte, påpeker hun.
Dette ble gjort for å stabilisere etterskredet på Li i 2019: